آشنایی با گیاه و عسل زولنگ


 

عسل زولنگ از جمله بهترین عسل های تک گل رایج در ایران است که متاسفانه کمتر مورد توجه مصرف کنندگان عسل طبیعی قرار می گیرد. این در حالی است که خواص عسل زولنگ می تواند برای بسیاری از افرادی که درگیر بیماری های مختلفی هستند، مفید باشد.قبل از اینکه بخواهید با عسل زولنگ آشنا شوید، باید کمی هم در مورد گیاه زولنگ که منبع شهد تولید این عسل تک گل است اطلاعات کسب کنید. در این صورت اطمینان بیشتری در مورد خواص این عسل طبیعی خواهید داشت و حتی ممکن است در کنار عسل زولنگ، از خود گیاه ان نیز استفاده کنید.

؛؛ در این مطلب ابتدا به نکاتی در مورد گیاه زولنگ پرداخته و در انتها به صورت خلاصه به برخی ویژگی های عسل زولنگ می پردازیم. می توانید با استفاده از این اطلاعات، در هنگام انتخاب از بین انواع عسل تک گل، هوشمندانه تر عمل کنید. خرید عسل زولنگ بدون داشتن اطلاعات در مورد این عسل و خواص آن، نمی تواند آنقدرها به درمان بیماری کمک کند. بهتر است اطلاعات خود را در مورد این عسل طبیعی بالا ببرید.

اطلاعات مختصر در مورد گیاه زولنگ
گیاه زولنگ از جمله گیاهان بومی شمال ایران است. شما کمتر می توانید این نوع گیاه را در مناطق مرکزی ایران پیدا کنید. سازگاری گیاه زولنگ با آب و هوای شمال ایران باعث شده تا این گیاه بسیار خاص باشد و در ایران کمتر اسم آن را شنیده باشید. با این حال، گیاه زولنگ یک گیاه شناخته شده در دنیا است و خواص متعددی از آن به ثبت رسیده است. این گیاه چوچاغ نیز نامیده می شود و نام لاتین آن Eryngium planum است.

گیاه زولنگ عموما رنگ آبی آسمانی دارد. به همین علت است که زنبور عسل علاقه وافری به نوشیدن شهد گیاه زولنگ دارد. البته در برخی گونه های این گیاه، رنگ آبی بسیار کمرنگ و قابل تشخیص با چشم انسان نیست. برای اینکه بتوانید این گیاه را از نزدیک ببینید، می توانید به شمال ایران به ویژه اطراف رامسر بروید. به طور کلی در ارتفاعات مرکزی البرز گیاه زولنگ به وفور یافت می شود.اسانس های مختلفی در گیاه زولنگ وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به لیمونن و اسید فولیک اشاره کرد. این اسانس ها باعث بروز بوی خوبی از این گیاه می شوند. ریشه این گیاه و تخم زولنگ نیز خواص زیادی دارد.

از جمله خواص گیاه زولنگ می توان به خواص آن برای مجاری ادراری و معده اشاره کرد. زولنگ یک گیاه کاملا اشتها آور است و می تواند برای کسانی که قصد دارند چاق شوند کمک کند. همچنین گیاه زولنگ یک مدر یا تحریک کننده ادرار است که می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی گیاه زولنگ در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تحقیقاتی در مورد اثرگذاری گیاه زولنگ بر روی بیماران تالاسمی در جریان است.گیاه زولنگ هم گرده های پرخاصیت و هم شهد سرشار از مواد معدنی و خواص متعدد دارد. به همین علت است که زنبور عسل عاشقانه به دور این گل می چرخد تا از گرده و شهد آن استفاده کند.

ویژگی های عسل زولنگ
عسل زولنگ از جمله عسل های تولید شده در شمال ایران است. البته برخی زنبورستان ها در مناطق سردسیر زاگرس مرکزی نیز به دلیل وجود دشت های زولنگ، می توانند این نوع عسل را تولید کنند. با این حال عسل زولنگ شمال کیفیت و مزه بهتری دارد.  بهتر است اگر به دنبال خرید عسل زولنگ تازه هستید، در زمان مناسب، به سراغ زنبورستان های برپا شده در دامنه البرز به ویژه رامسر و گلوگاه و شهرهای اطراف آنها بروید.

رنگ عسل زولنگ، عقیقی روشن است. در هنگام خرید عسل طبیعی رنگ نمی تواند معیار خوبی برای تشخیص کیفیت باشد. با این حال وقتی عسل تک گل زولنگ می خرید و رنگ آن بسیار تیره یا زرد روشن است، یعنی به احتمال زیاد شهد غالب در آن گیاه زولنگ نیست. همچنین به دلیل رطوبت بالا در شهرهای شمالی، غلظت عسل زولنگ و دیگر عسل های برداشت شده از زنبورستان های شمال کشور، کمتر از عسل های مناطق مرکزی ایران است. رقیق بودن عسل زولنگ خریداری شده از شمال را به منزله بی کیفیت بودن این نوع عسل در نظر نگیرید.

زمان برداشت عسل زولنگ، اواخر خرداد تا اوایل مردادماه است. با این حال به طور کلی ماه تیر بهترین زمان خرید عسل زولنگ تازه خواهد بود. چراکه زنبورداران اکثرا در این ماه اقدام به برداشت عسل طبیعی زولنگ می کنند. اگر قصد خرید عسل تازه را دارید، در تیرماه راهی شمال شوید.خواص عسل زولنگ تنوع زیادی دارد. در مطلبی مجزا به خواص مختلف این ماده اشاره خواهیم کرد. با این حال به طور خلاصه می توان گفت که عسل زولنگ یک مقوی سیستم عصبی، گوارشی و یک ماده طبیعی فوق العاده برای دردهای مفصلی و استخوانی است.

این نوع عسل برای درمان کمردرد فوق العاده عمل می کند و می تواند انواع دردهای مفصلی مثل دردهای رماتیسمی را بهبود بخشد. همچنین از عسل زولنگ به ویژه شربت عسل زولنگ برای بهبود دل درد و مشکلات گوارشی استفاده می شود. این عسل طبیعی آرامبخش و مقوی اعصاب است و می تواند برای تقویت قوای جنسی نیز به افراد کمک کند.یکی از ویژگی های کمتر شناخته شده عسل زولنگ، تصفیه کننده بوددن آن است. با مصرف منظم و حساب شده این نوع عسل طبیعی می توانید از خطر سکته قلبی و مغزی دور شوید. همچنین فراموش نکنید که عسل زولنگ همانند گیاه آن، ادرار آور است.

آشنایی با گیاه زولنگ در کنار عسل طبیعی تولید شده از آن، می تواند به شما برای خرید عسل طبیعی تک گل کمک کند. علت این موضوع نیز این است که عسل های تک گل تنوع زیادی دارند و شما در هنگام انتخاب سردرگم می شوید. وقتی با گیاه و خواص آن و همچنین ویژگی های عسل زولنگ آشنا شوید، هوشمندانه تر آن را انتخاب می کنید. در بسیاری از مواقع نیز ممکن است اصلا عسل زولنگ و خواص آن برای شما مطلوب نباشد. در نتیجه می توانید این عسل را کنار بگذارید.